Sugalvotas straipsnio pavadinimas: Kaip savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti 7 dažniausias kavos aparatų problemas Vilniuje prieš kviečiant meistrą

0
Sugalvotas_straipsni

Kodėl verta pabandyti pačiam, kol dar neiškvietėte meistro

Vilniuje kavos aparatų remonto meistrai paprastai ima nuo 30 iki 50 eurų vien už atvykimą ir diagnostiką. O jei dar pridėsite dalių kainą ir darbo valandas, gali išeiti gana nemažai. Tad prieš skambindami į servisą, verta pabandyti išsiaiškinti problemą patiems – dauguma kavos aparatų gedimų yra banalūs ir išsprendžiami per kelias minutes be jokių specialių įrankių.

Bet čia svarbu suprasti vieną dalyką: ne visos problemos yra jūsų kompetencijos ribose. Jei aparatas dar garantijoje, jokiu būdu neatidarysite jo korpuso – prarasite garantiją. Jei kvepia degėsiais ar matote dūmus – išjunkite iš lizdo ir skambinkite profesionalams. O jei tiesiog kava neteka, aparatas triukšmauja ar vandens slėgis sumažėjo – tai jau galime bandyti spręsti patys.

Problema nr. 1: Kava teka per lėtai arba lašais

Tai turbūt pati dažniausia problema, su kuria susiduria kavos aparatų savininkai. Rytą skubate į darbą, o jūsų mylimas aparatas vietoj energingo srovės leidžia kavą lašais, tarsi tyčia norėtų jus išvesti iš kantrybės.

Pirmas dalykas, kurį reikia patikrinti – ar ne per smulkiai sumalta kava. Jei naudojate savo malūnėlį, pabandykite šiek tiek stambiau. Per smulki kava sukuria per didelį pasipriešinimą vandeniui, ir aparatas tiesiog negali protingai prastumt vandens per kavos tabletę.

Antras variantas – užsikimšęs sietelių laikiklis arba pats sietelių. Išimkite portafiltrą (tą rankenėlę su kava), išimkite sietelį ir pažiūrėkite į šviesą. Jei skylutės užsikimšusios kavos riebalais ar nuosėdomis, reikia valyti. Galite pamerkti į karštą vandenį su indų plovimo priemone valandai, paskui ištrinti šepetėliu. Yra ir specialių valiklių, bet paprastas Fairy irgi veikia puikiai.

Trečias kaltininkas gali būti pats aparato vidus – grupės galvutė, vožtuvai, vamzdeliai. Jei seniai nedarėte nukalkinimo, būtent čia ir yra problema. Vilniaus vanduo nėra pats kiečiausias Lietuvoje, bet kalkių vis tiek kaupiasi. Nusipirkite nukalkinimo priemonės (Delonghi, Saeco ar bet kurios kitos – principas tas pats), ir atlikite procedūrą pagal instrukcijas. Paprastai tai užtrunka apie 30 minučių ir išsprendžia 80% su vandens tėkme susijusių problemų.

Problema nr. 2: Aparatas triukšmauja kaip traktorius

Jei jūsų kavos aparatas anksčiau dirbo tyliai, o dabar kelia tokį triukšmą, kad kaimynai jau žino, kada jūs keliates – kažkas negerai. Dažniausiai kaltas vandens bakas arba pompa.

Pirmiausia patikrinkite, ar vandens bake tikrai yra vandens. Skamba kvailai, bet kai aparatas bando siurbti orą vietoj vandens, jis triukšmauja kaip pamišęs. Taip pat pažiūrėkite, ar vandens bako vožtuvas (tas mažas plastikinis dalykas apačioje) nėra užsikimšęs ar netinkamai įstatytas.

Jei vandens yra, bet triukšmas išlieka, problema gali būti ore sistemoje. Daugelis aparatų turi oro išleidimo funkciją – pažiūrėkite instrukciją, kaip ją atlikti. Paprastai reikia paleisti karštą vandenį per garų vamzdelį kelias minutes, kol triukšmas nurims.

Dar viena galimybė – nusidėvėjusi pompa. Jei aparatui jau 5-7 metai ir jis intensyviai naudojamas, pompa gali būti ties savo gyvavimo pabaiga. Čia jau reikės meistro, bet bent žinosite, kas laukia ir galėsite pasiruošti išlaidoms (pompos keitimas su darbu Vilniuje kainuoja apie 80-120 eurų).

Problema nr. 3: Kava išeina per karšta arba per šalta

Temperatūros problemos yra ypač erzinančios, nes jos tiesiogiai veikia kavos skonį. Per karšta kava bus pernelyg karta, per šalta – vandeninga ir neišraiški.

Jei kava per šalta, pirmiausia įsitikinkite, kad aparatas tikrai suspėjo įšilti. Daugelis žmonių spaudžia mygtuką iš karto, kai užsidega žalias indikatorius, bet iš tikrųjų geriau palaukti dar minutę-dvi. Ypač tai aktualu senesnių aparatų atveju.

Taip pat svarbu pašildyti puodelius – jei pilsite karštą kavą į šaltą puodelį, prarandate apie 10 laipsnių temperatūros iš karto. Profesionalūs baristai visada laiko puodelius ant aparato viršaus arba pila į juos karštą vandenį prieš ruošdami kavą.

Jei kava per karšta, patikrinkite termostato nustatymus (jei jūsų aparatas turi tokią funkciją). Kai kurie aparatai leidžia reguliuoti temperatūrą, bet ne visi. Jei negalite reguliuoti, o kava nuolat per karšta – tai gali reikšti, kad termostatas sugedo ir reikia jo keitimo. Bet prieš skambindami meistru, pabandykite atlikti nukalkinimą – kartais kalkės aplink kaitinimo elementą sukelia temperatūros svyravimus.

Problema nr. 4: Pieno putų sistema neveikia arba putoja prastai

Kapučino mėgėjams tai tikra tragedija – nori normalių putų, o gauni arba vandeningą pieną, arba nieką. Dažniausiai problema slypi ne aparate, o pačiameiene arba valymo stokoje.

Pirma, pienas. Jei naudojate pigų pieną su maža riebalų dalimi arba augalinį pieną, kuris nėra skirtas putoms – nesistebėkite, kad rezultatas prastas. Normaliam putoms reikia pieno su bent 2,5% riebalų, o geriausia – 3,2%. Pienas turi būti šaltas – tiesiai iš šaldytuvo. Šiltas pienas neputoja.

Antra, garų vamzdelis. Jei po kiekvieno naudojimo neišvalote garų vamzdelio, jis užsikemša pieno liekanomis. Ir ne tik išorė – viduje taip pat kaupiasi nuosėdos. Išimkite antgalį (paprastai jis tiesiog nusisuka), pamerkite karštame vandenyje, išvalykite šepetėliu. Patį vamzdelį pravalykite paleisdami garą kelias sekundes.

Trečia, technika. Daugelis žmonių tiesiog įkiša vamzdelį į pieną ir laukia stebuklų. Reikia laikyti vamzdelį tiesiai po pieno paviršiumi, šiek tiek įstrižai, kad susidarytų sūkurys. Kai pienas pradeda putoti, pamažu leiskite puodelį žemyn, kad vamzdelis visada būtų toje pačioje pozicijoje. Kai pienas pasiekia reikiamą temperatūrą (apie 60-65 laipsnius – kai puodelis tampa per karštas laikyti ranka), stabdykite.

Problema nr. 5: Aparatas rodo klaidos pranešimą arba mirksi raudonas indikatorius

Šiuolaikiniai kavos aparatai turi įvairių jutiklių ir apsaugų, kurie kartais suveikia net ir tada, kai iš tikrųjų viskas gerai. Pirmiausia – perskaitykite instrukciją ir sužinokite, ką reiškia konkretus klaidos kodas ar mirksėjimo seka.

Dažniausios klaidos, kurias galite išspręsti patys:

Vandens trūkumo klaida, nors bakas pilnas – išimkite baką, nuvalykite kontaktus, įstatykite atgal. Kartais tiesiog prastas kontaktas.

Kavos išmalkų konteinerio klaida – išimkite, ištuštinkite, nuvalykite ir įdėkite atgal. Daugelis aparatų turi jutiklį, kuris kartais nešvarumų ar drėgmės užsikemša.

Grupės įdėjimo klaida (automatiniuose aparatuose) – išimkite virimo grupę, nuvalykite, patepkite specialiu tepalų ir įdėkite atgal. Kartais ji tiesiog neįsistato iki galo.

Bendras patarimas – jei aparatas rodo klaidą, pabandykite jį visiškai išjungti iš lizdo, palaukti 30 sekundžių ir įjungti iš naujo. Kartais tai išsprendžia programines klaidas.

Problema nr. 6: Kava išeina per silpna arba per stipri

Jei kavos skonis nuolat neatitinka jūsų lūkesčių, problema greičiausiai ne aparate, o kavos ruošimo parametruose.

Per silpna kava paprastai reiškia, kad kavos per mažai arba malimas per stambas. Jei naudojate automatinį aparatą, padidinkite kavos kiekį nustatymuose. Jei rankinį – dėkite daugiau kavos į portafiltrą ir/arba sumalkite smulkiau. Taip pat patikrinkite, ar gerai suspaudžiate kavą tamperiu – turi būti vienodas, tvirtas spaudimas.

Per stipri arba karta kava reiškia priešingai – per daug kavos arba per smulkus malimas. Taip pat gali būti, kad kava per ilgai ekstrakuojasi. Idealus espreso ruošimo laikas – 25-30 sekundžių. Jei trunka ilgiau, kava bus pernelyg ekstrakuota ir karta.

Dar vienas svarbus dalykas – kavos šviežumas. Jei jūsų kava stovi atidarytas maišelis jau mėnesį ar ilgiau, ji prarado didžiąją dalį aromato. Kava geriausia per 2-4 savaites po skrudinimo. Vilniuje galite rasti šviežiai skrudintų pupelių – verta investuoti į kokybę.

Problema nr. 7: Aparatas visai neįsijungia arba staiga išsijungia

Jei aparatas visai neduoda gyvybės ženklų, pirmiausia patikrinkite akivaizdžius dalykus: ar įkištas į lizdą, ar lizde yra elektra (pabandykite įkišti ką nors kito), ar aparato jungiklis įjungtas.

Daugelis aparatų turi apsaugą nuo perkaitimo. Jei aparatas per daug įkaito (pavyzdžiui, bandėte daryti daug kavų iš eilės), jis automatiškai išsijungia ir reikia palaukti, kol atvės. Tai normalu ir saugo aparatą nuo gedimo.

Taip pat patikrinkite, ar vandens bakas tinkamai įstatytas – kai kurie aparatai neįsijungia, jei bakas neteisingoje pozicijoje. Tas pats su kavos išmalkų konteineriu ir lašų padėklu – jei jie neįstatyti arba perpildyti, aparatas gali atsisakyti veikti.

Jei viskas atrodo gerai, bet aparatas vis tiek neveikia, problema gali būti elektros dalyje – saugiklis, maitinimo plokštė ar kiti komponentai. Čia jau tikrai reikia meistro, ir nebandykite patys lįsti į vidų, ypač jei nesate tikri, ką darote.

Kada tikrai reikia kviesti profesionalą ir kaip jo neapgauti

Gerai, pabandėte viską, kas aprašyta aukščiau, bet problema išlieka. Arba problema akivaizdžiai rimta – kvepia degėsiais, matote vandens nuotėkį, aparatas daro keistus garsus, kurių anksčiau nedarė. Tada tikrai laikas kviesti meistrą.

Vilniuje yra nemažai kavos aparatų remonto servisų, bet jų kokybė labai skiriasi. Kai kurie tikrai profesionalūs, kiti – tiesiog žmonės, kurie išmoko keisti keletą populiariausių dalių ir tuo viskas baigiasi. Kaip atskirti gerus nuo blogų?

Pirma, paklauskite, ar jie specializuojasi būtent jūsų aparato markėje. Delonghi, Saeco, Jura, Siemens – visi turi savo specifiką. Meistras, kuris remontuoja viską iš eilės, greičiausiai nebus toks geras kaip tas, kuris specializuojasi konkrečioje markėje.

Antra, paklauskite apie diagnostikos kainą ir ar ji įskaičiuojama į remontą, jei sutinkate jį atlikti. Normalūs servisai diagnostikos mokestį įskaičiuoja į bendrą remonto kainą. Jei sako, kad diagnostika 40 eurų ir ji neįskaičiuojama – ieškokite kitur.

Trečia, paklauskite apie dalių kilmę. Originalios dalys brangesnės, bet tarnauja ilgiau. Analogai pigesni, bet kokybė įvairi. Geras meistras pasiūlys abi opcijas ir paaiškis skirtumus.

Ketvirta, garantija už atliktą darbą. Normalus servisas duoda bent 3 mėnesių garantiją už remontą. Jei sako, kad garantijos nėra arba tik savaitė – raudonas signalas.

Ir paskutinis patarimas – jei meistras atvyksta ir po penkių minučių sako, kad reikia keisti pompą už 150 eurų, bet net neišardė aparato ir nepadarė jokių testų – greičiausiai bando jus apgauti. Profesionalus diagnostika užtrunka bent 15-20 minučių, o dažnai ir ilgiau.

Kartais verta pagalvoti, ar apskritai verta remontuoti. Jei aparatas kainavo 200 eurų, o remontas kainuos 120 – gal protingiau nusipirkti naują? Bet jei turite gerą aparatą, kuris kainavo 500 eurų ar daugiau, remontas už 100-150 eurų tikrai apsimoka. Vilniuje yra tendencija viską mesti ir pirkti naują, bet kokybiški kavos aparatai, tinkamai prižiūrimi ir kartais suremontuoti, gali tarnauti 10-15 metų.

O ir dar – prieš kvietdami meistrą, nuvalykite aparatą. Meistrai tikrai nemėgsta dirbti su aparatais, kurie nuo vidaus ir išorės apaugę mėnesių ar metų nešvarumais. Kai kurie net ima papildomą mokestį už valymą prieš pradedant remontą.

Parašykite komentarą